Kurser och konsultuppdrag:
Konsten att kommunicera
1 Alla kan lära sig kommunicera bättre
Läsarna viktigast. Två hjärnor. Vad bör informatören kunna?
Fyra minnesregler.
2 Lär känna läsaren
Varför läser någon egentligen? Motiv och belöning. Motiv skapas av behov. Läsmiljö och störningar. Kommunikation dubbelriktad kontakt. Och vad blir resultatet? Filter. Minnet. Olika typer av förvrängningar. Meddelandets verkningsgrad. Minska läskostnaden. De fyra minnesreglerna.
3 Så fungerar språket
Vad händer när vi läser? Vad händer i hjärnan? "Det rätta ordet." Ordens inbördes samband. Samma "våglängd". Redundans. Vi kan bryta språkmönster. Teckensystemets ekonomi. Språket som verktyg.
4 Så fungerar bilden
Det finns ett bildspråk. Från verklighet till förenkling. Konkret och abstrakt. Bild och text samverkar. Bilden som verktyg.
5 Berättarteknik
Vad är målet? Bygg på läsarens bakgrund. Bygg på det redan sagda. Planen. Kronologisk ordning och annan. De fyra minnesreglerna.
6 Välj strategi
Meddelandets huvuddelar. Inledningen. Huvuddelen. Avslutningen. Några viktiga informationsfall (beskrivande, berättande, analyserande, instruerande, uppmanande och klassificerande). Komprimering. Referat.
7 Konsten att fånga läsarens intresse – och behålla det
Konsten att börja. Bilder. Stilistiska knep. Typografiska hjälpmedel. Tempo. Vad betalar läsaren för? De fyra minnesreglerna.
8 Arbeta med textstycket som byggbit
Lagom höga trappsteg. Textstyckets längd. Ledmening. Summering. Förstaplats. Andra textformer. Bindeled. Översikt över bindeled. De fyra minnesreglerna.
9 Ord samlas till meningar
Meningens tre huvuddelar. Bestämningar nära huvudordet. Fyra grundläggande bindningstyper. Många mönster. Statiska och dynamiska meningar. Aktiva och passiva meningar. Positiva och negativa meningar. Grannskapets inverkan. Vänster- och högerbestämning. Inbrutna bestämningar. Vart hör bestämningen? Spetsställning. Lura inte läsaren på fel spår. Skiljetecken – textens trafiksignaler. Trafiksignaler i ord.
10 Effektiva meningar
Använd enklast möjliga mönster. Lägg långa bestämningar i fristående meningar. Använd de mönster som finns. Ekonomisk stil. Om problemet med övertydlighet. Låt verben arbeta. Glöm inte bindeleden. Relationsuttryck svåra att förstå. Parallella konstruktioner. Punktuppställningar. Rubriker. De fyra minnesreglerna.
11 Vad är ett ord?
Orden vi har. Ordet en etikett. Världen förändras – ordförrådet förändras. Vanliga ord och andra. Konkret och abstrakt. Bekväma ord. "Ordets verkliga betydelse." Vad är ett ord?
12 Att välja ord
Vad krävs av ett ord? Samma tolkning. Inte felläst eller sammanblandat. Bekvämt för läsaren. De fyra minnesreglerna.
13 Att skapa ord
Vad krävs av ett nybildat ord? Associationslån. Inlåning av ord. Direkt nybildning av ord. Avledning. Sammansättning. Förkortning. Fritt skapade ord.
14 Om stil och språkriktighet
Språket och logiken. Språket och gruppen. Språket klasskiljande. Olika miljöer – olika stilar. Vad är språkriktighet.
15 Bilden som verktyg
När behövs bilder? Vem skall göra bilderna? Vad är målet? Olika bildtyper.
16 Att konstruera bilder
Visualisera. Dela upp. Nyansera. Foto eller teckning? Färg i bilden. Bild i samarbete med text. Farliga kurvor.
17 Skrivandet som arbete
Planera. Samla. Sovra. Sortera. Rensa. Formulera. Redigera. Prova. Reproducera. Minneslista för informatören.
18 Muntlig kommunikation
Skapa dialog. Hur mycket fastnar? Stolpar eller uppläsning. Bilder skall synas.
19 Hur man lär sig informera bättre
Tips om hur man kan träna upp sin förmåga att skapa effektiv information.
20 Den okända litteraturen
10 000 "heltidsskribenter". Målinriktad information. Ett stort behov. Nya krav. Kommunikation som verktyg.