Fem argument för öppna förskolan
Här är några argument för öppna förskolan hämtade från Solveig G Hägglunds bok "Öppna förskolan Elefanten – en skola för hela familjen"
Egentligen skulle man väl inte behöva argumentera för något så bra som ÖF, men verkligheten visar att det behövs.
1. Inskolningen i förskolan blir lättare
Barn som tidigare gått med sina föräldrar på öppna förskolan får en betydligt lättare inskolning i förskolan. Det berättar många erfarna förskollärare om. Barnen är då mer vana vid andra barn och andra vuxna än föräldrarna och känner igen en del aktiviteter från öppna förskolan.
Vi ser hur både barn och föräldrar utvecklas under den tid de går på
öppna förskolan. Inskolningen i den vanliga förskolan blir också lättare, det vittnar både förskolepersonal och föräldrar om.
(ÖF Elefanten s 17)
2. Sång skapar gemenskap
Öppna förskolans sångstunder skapar en gemenskap mellan föräldrar med olika bakgrund och mellan barn och föräldrar. Har man sjungit samman känner man en större gemenskap med de andra besökarna på öppna förskolan. Den känslan finns kvar även när man t ex möts i matbutiken.
Sångstunden betraktas av de flesta av våra besökare på öppna förskolan som dagens höjdpunkt. Den skapar glädje och gemenskap
för både barn och föräldrar. Alla aktiveras med hjälp av sång, rim, ramsor och rörelser. Har man sjungit tillsammans har man lättare
att umgås.
(ÖF Elefanten s 103)
3. Viktig för integrationen
På öppna förskolan träffas nyinflyttade som oavsett bakgrund har det gemensamt att de nyligen blivit föräldrar till små barn. Här träffar de och kommer nära människor de annars bara skulle stött på i kollektivtrafiken eller i köpcentret. Här har det möjlighet att komma in i nätverk som är betydelsefulla både för dem själva och deras barn.
Olika kulturer möts och får hjälp att förstå varandra. Här umgås man oavsett vilken kultur, religion, utbildning eller ekonomisk
status man har, mammor, pappor och barn, mor- och farföräldrar plus släktingar och vänner – en unik miljö i det svenska samhället
som borde uppmärksammas bättre som viktig för integrationen. En mer helhjärtad satsning på den öppna förskolan kunde ha positiv
inverkan på integrationen och förhindra framtida problem.
(ÖF Elefanten s 97)
4. ÖF är en oas för trötta spädbarnsföräldrar
Ett barns första år ställer stora krav på föräldrarna. På ÖF kan de i en lugn och avstressande miljö leka med barnen, sjunga med de andra föräldrarna och i samtal med dem förstå att de inte är ensamma med sina problem. De kan få råd och stöd av andra föräldrar och av personalen på ÖF.
Öppna förskolan är en oas för föräldrar under barnets första år. Det är skönt för trötta småbarnsföräldrar att gå dit, sitta ner och vila, veta att barnen är i en trygg och stimulerande miljö, prata med andra i samma situation och ibland få en hjälpande hand. Bara vara, utan några krav.
(ÖF Elefanten s 44)
5. ÖF är en billig försäkring
Verksamheten på ÖF är billig jämfört med mycket annan barnverksamhet:
Öppen förskola är en förhållandevis billig verksamhet
som når många barn och föräldrar. År 2004 uppgick kostnaden till
254 miljoner kronor eller knappt 0,6 miljoner per öppen förskola. Trots detta uppger kommunerna att flertalet av nedläggningarna under de senaste åren har gjorts av ekonomiska skäl. I ett samhällsekonomiskt perspektiv kan detta vara en osäker besparing.
Öppen förskola kan ses som en generell förebyggande
verksamhet och mycket talar för att den ofta är
samhällsekonomiskt lönsam. Den kan medverka till att problem
upptäcks och åtgärdas tidigt och därmed förhindra mer kostsamma
insatser senare. Det finns en risk att de besparingar som görs
genom att lägga ner verksamheteri själva verket blir en kostnad
längre fram. (s 54)
Skolverket 2005: Öppen förskolas
utveckling. En studie av perioden
1980-2005.
(Citerat i ÖF Elefanten s 23)
Tidiga insatser är oftast mer kostnadseffektiva än om man sätter in dem senare.
Personalen på ÖF ser föräldrar och barn under en längre period än man gör på BVC. Man kan därför lättare upptäcka bristande anknytning mellan föräldrar och barn och har mer tid och möjlighet att hjälpa till att förbättra den. Man kan göra det genom att vara förebilder, tala om det och utbilda föräldrarna i spädbarnsmassage. En tidig dålig anknytning kan senare i tonåren ge samhället stora kostnader. Det finns olika uppskattningar om vad en tonåring som kommit på glid kan kosta, ofta anges mellan 5 och 25 miljoner kronor. Kan öppna förskolan bara hindra ett misslyckande har den gett stor vinst för samhället. En billig försäkring.
Solveig G Hägglund
(2013-09-05)