Den kreativa utvecklingsgruppen - människor, metoder, miljö
Utveckling av produkter, tjänster och kunskaper kräver idag oftast en samverkan mellan olika specialister i grupper som hela tiden behöver finna kreativa lösningar, små och stora. Hur väl denna kreativa samverkan i gruppen fungerar kan vara avgörande för resultatet.
En kreativ grupp behöver ha en lämplig fördelning av ämneskunskaper för att väl täcka det område man arbetar med. Dessutom personer som med sitt intellekt på olika sätt kan bidra till gruppens kreativitet. Man bör också kunna använda speciella arbetsmetoder som kan underlätta kreativiteten. Viktigt är också att man har en arbetsmiljö som främjar nya tankar.
Boken bygger på många års erfarenheter från kurser i kreativa arbetsmetoder och från praktiskt konsultarbete i utvecklingsgrupper, både i industri och forskning.
Innehåll
1. Den kreativa gruppen
Summan större än delarna. Detta tas upp i boken.
2. Det händer i hjärnan
Medvetet eller omedvetet. Kom ur intet. Allt finns i hjärnan. Många hinder måste bort 3. Undanröj hinder för kreativitet
Fast i det invanda. Inre och yttre hinder. Kritik dödar nya idéer. Kontrollerat ifrågasättande. Vem kom på idén? Utveckla gruppens kreativitet. Stress negativt och positivt. Isolera bort störningar. Säkra kort. Deadline. Uppmuntran skadar inte.
4. Skapa kreativ grupp
Individer som samarbetar. Speciella egenskaper. Chef eller självstyrande. Självständiga individer.
5. Miljö som främjar kreativitet
Kreativa miljöer. Metoder som inte är ”arbete”. Undvika störningar. Isolera på internat. Övertid en begränsning. Nära verksamheten eller avskiljt.
6. Kreativ problemlösning
Vanliga steg i problemlösning. Samtala kreativt med sig själv. Formulera problemet kreativt. Växla tankeriktning. Anteckningar hjälper tänkandet. Leda, locka, lura. Bejaka kreativa störningar. Leka med tanken. Utnyttja inkubationstiden.
7. Arbeta kreativt
Ta bort spärrar för idéer. För tankarna på nya spår. Visuell inspiration. Systematiskt välja sökområde. Katalogisera framkomna idéer. Komplettera kunskapsbasen. En idé är född. Kreativt utvärdera idéerna. Stresstesta idéer. Planering ger struktur. Stegvis söka kunskaper. Man glömmer så lätt.
8. Hjärnstormning fungerar
Medvetet galna idéer. Många idéer i högt tempo. Anteckna snabbt. Skämt öppnar nya tankebanor. God stämning förstärker. Utomstående öppnar upp. Kedjor av associationer. Storma i sin ensamhet.
9. Vägen till praktiskt resultat
Kreativa, praktiska resultat. Felsignal underlag för modifiering. Funktionella mål och bestämda gränssnitt.
10. Kreativ produktutveckling
Bygg på kunskaper och erfarenheter. Kunskaper smälts samman. Kunskap från användning viktig. Lära av konkurrenter. Förenkla produkten. Stegvis prototyputveckling. Tjänsteutveckling. Patent, skydda och kringgå. Få möjlighet att utveckla. Hushållning av resurser.
11. Forskning kräver kreativitet
Grupper underlättar kreativitet. Nya möjligheter öppnas. Skapa slump. Smälta samman kunskaper. Alltför kreativ presentation.
12. Skydda resultaten från tjuvar
Svagaste länken. Uppkopplade tjuvar. Kreativt skydd.
13. Etisk kreativitet
Bred bakgrund. Undvika att drabbas själv. Oförutsedda problem.
14. Diskussionsfrågor
Några frågor som kan vara en utgångspunkt för diskussioner i den egna gruppen.
84 sidor
Pris 150 kr plus frakt och moms
Kan beställas från order@comed.se