Öppna förskolan Elefanten
– en skola för hela familjen
Innehåll
Varför det blev en bok…
En form av förord.
Vad är öppna förskolan?
Öppna förskolan är ingen förskola
På öppna förskolan är föräldrarna med och själva ansvariga för sina barn som oftast är under två års ålder. Personalen inspirerar och stöder.
Lönsamt förstärka föräldrarollen
De tre första åren i ett barns liv är de viktigaste. De lägger grunden för resten av livet. Föräldrarna är absolut viktigast för dem under denna tid. Men föräldrar kan behöva stöd i sin föräldraroll. Tidigt stöd ger stora vinster.
Öppen förskola i förort
Öppna förskolan Elefanten
En öppen förskola i Stockholms-förorten Rågsved som under 20 år verkat i en multikulturell miljö.
Elefanten och jag
Hur jag kom att arbeta på Elefanten från 1992 till 2011 och det som förändrats under denna tid.
För hela familjen
Stöd i föräldrarollen
Det vi kan ge på öppna förskolan bygger dels på frågor föräldrarna ställer men också på det vi
observerar och av erfarenhet vet att småbarnsföräldrar kan behöva få veta och diskutera.
Att vårda och utveckla en ny människa
Det är föräldrarnas roll att vårda och utveckla sin nya familjemedlem. Vi kan bidra med tips, råd
och stöd.
Pedagogisk lek med föräldrarna
Det lilla barnet utvecklas genom lek. Men lekar och leksaker är olika i skilda utvecklingsstadier.
På öppna förskolan får både barn och föräldrar inspiration och möjlighet till utvecklande lekar.
Bra, pedagogiska leksaker
När barnen leker ska de ha roligt och samtidigt uppöva sina färdigheter. Leksakerna ska vara
anpassade till barnens ålder och de behöver på öppna förskolan vara robusta och lätta att hålla
rena eftersom många ska använda dem.
Bra för besökarna
En trygg men kreativ miljö
Små barn behöver en trygg miljö som samtidigt erbjuder rika möjligheter till upptäckter och
intryck. Öppna förskolan kan oftast erbjuda en rikare miljö för denna utforskning av livet än
barnets bostad.
Besökarna ska trivas
Både barn och föräldrar ska trivas på öppna förskolan. Dels för att det är bra för dem med
denna känsla och dels för att de ska vilja komma dit. En hemliknande miljö ger besökarna trygghet, avslappning och lugn.
Viktig för integrationen
Hälften av besökarna på Öppna förskolan Elefanten har utomnordiskt ursprung. Här umgås svenskar med invandrare, oavsett kulturell bakgrund och religion, alla samhällsklasser, pappalediga och mammalediga, alla är småbarnsföräldrar – en unik miljö i svenska samhället som borde uppmärksammas bättre som viktig för integrationen.
Viktiga aktiviteter för barn och föräldrar
Den glada sångstunden
Den dagliga sångstunden skapar glädje och gemenskap för både barn och föräldrar. Alla
aktiveras med hjälp av sång, rim, ramsor och rörelser. När man sjungit tillsammans har man
lättare att umgås.
Det viktiga samtalet
Det vardagliga samtalet med besökarna är viktigt. Det är i denna samverkan med dem som man kan hjälpa och påverka utan att vara påträngande eller uppträda som ”expert”.
Det livsviktiga samtalet med barnet
Barnets utveckling påverkas i högsta grad av hur omgivningen kommunicerar med det. Barnet har förmåga att kommunicera redan innan det kan använda ord.
Anknytande massage
Ett bra och populärt inslag i verksamheten är kurser i spädbarnsmassage där föräldrarna ges en
möjlighet att genom kärleksfull beröring förstärka samspelet med barnet (som oftast är en till åtta
månader gammalt).
Måndagsgäster ger utblickar
Under en följd av år har vi på Elefanten varje termin haft ett tiotal måndagsgäster som gett
information till besökarna. De tar upp och diskuterar med besökarna ämnen som är av
intresse för småbarnsfamiljer.
Kvällsträff utan barn
I varje fall en gång per termin ordnar vi en kvällsträff för föräldrarna utan deras barn. Vi har
provat med olika hobbyaktiviteter men under senare år har vi enbart sysslat med trumbygge till barnen.
Inplanerade aktiviteter
Utöver den dagliga verksamheten på öppna förskolan har vi planerat in en del speciella
aktiviteter under terminerna. Det kan vara traditionsfester, utflykter, museibesök och
fotografering av barnen.
Personal och planering
Att driva en öppen förskola
Arbetet på Öppna förskolan Elefanten i Rågsved är som att sköta ett hem på 125 kvadratmeter och varje dag ha 50-60 gäster, vuxna som barn, som man ska ta hand om. Och detta utöver det
pedagogiska arbetet. Verksamheten på en öppen förskola innehåller ett stort mått av flexibilitet.
Man vet egentligen aldrig vilka besökare som dyker upp en viss dag och vilka behov de har
denna dag. Men detta gör behovet av en planering än större. Finns inte ett skelett från vilket man kan improvisera är risken stor att man hamnar i kaos.
Ett veckoprogram för en öppen förskola
Så här skulle man kunna lägga upp ett veckoschema för en öppen förskola som har
öppet heldag.
Bra samarbete med andra organ
Genom samverkan med andra organ i kommunen som BVC, familjepedagoger, språkpedagog,
musikpedagog och bibliotek kan vi bättre stödja våra besökare. Viktiga är också de erfarenheter
vi får från nätverksmöten med andra öppna förskolor.
Pedagog, medmänniska och farmor
Den som arbetar på en öppen förskola behöver utöver utbildning och livserfarenhet gärna ha egna barn. Den pedagogiska uppgiften är att lotsa föräldrarna genom den inlärningsprocess det innebär att få barn och leda dessa in i livet.
Ändamålsenliga lokaler
Öppna förskolans lokaler
Man kan inte alltid välja lokaler för en öppen förskola utan får hålla tillgodo med de man blir
tilldelade. Men man kan försöka ställa krav så att de blir någorlunda anpassade för verksamheten.
Hallen är det välkomnande ansiktet
Den känsla besökarna får när de kommer in i den kan betyda mycket för hur de uppfattar öppna
förskolan, om de känner sig hemma där och om de vill komma tillbaka.
Efterord
Med en förhoppning om en framtid för öppna förskolan.