Kurser och konsultuppdrag:
Självstudiekurs:
artiklar
2. Mål, läsarnas och dina
Konsten att skriva artiklar består till en inte obetydlig del i konsten att veta vad som ska utelämnas. Ju klarare du är med vad du vill uppnå med artikeln dess lättare att välja ut vad som ska tas med och vad som ska utelämnas.
Dina mål är viktiga. Du gör arbetet med att skriva artikeln för att uppnå dem. Det blir dock lättare att nå dem om du också tar hänsyn till läsarnas mål. Vad kan de tänkas vilja uppnå genom att göra läsarabetet?
3. Hur läser man artiklar?
Det första man tänker på när man skriver en artikel är kanske inte hur läsare bär sig åt när de läser artiklar. Men kanske borde man göra det. En artikel som inte blir läst eller inte förstådd på rätt sätt är bortkastat arbete. Tar man hänsyn till hur läsare fungerar när de läser har man större möjlighet att få artikeln att fungera.
4. Skissa artikeln
Skissar man sin artikel innan man börjar skriva kan man ofta både spara tid och få ett bättre resultat. Det är lättare att stryka och ändra i en skiss än i en halvfärdig artikel. Man kan lätt prova olika versioner i skissform och förkasta det som inte verkar bra utan att behöva känna att man tagit fram material i onödan.
5. Bygg på bilder
Bilderna kan vara nyckeln till om din artikel blir observerad och läst eller ej. Bildernas första uppgift är att fånga de önskade läsarnas uppmärksamhet och få dem att bli intresserade av artikeln. En andra viktig funktion är att bilderna skall berätta något väsentligt så att läsarna vill fortsätta att ägna tid och energi åt din artikel.
6. Språket i artikeln
Språket i artikeln kan vara viktigt på olika sätt. I en artikel som i stort bygger på bilder och kombinationer av bilder och text kan det vara viktigt att kunna skapa korta och effektiva texter. I en debattartikel, där man kanske inte har några bilder, kan det vara viktigt att språket både inspirerar till läsning och övertygar.
För flertalet artiklar gäller att språket egentligen inte skall märkas utan bara så enkelt som möjligt föra fram det som behöver sägas.
7. Prova ut artikeln
Tyvärr blir artiklar sällan effektivt utprovade innan de släpps till publicering. Fungerar de inte när de publiceras är skadan skedd och kan vara svår att göra något åt. Har man provat ut artikeln och vet att läsare som motsvarar de avsedda både vill läsa den och förstår den tar man mindre risk när man publicerar den.
8. Publicera artikeln
När du nu har lagt ner så mycket arbete på artikeln, tänk om den inte blir publicerad? Att den blir vänligt men bestämt refuserad av alla de publiceringsorgan där den skulle passa. Ett sådant öde kan och bör motverkas redan tidigt i arbetet med artikeln.
9. Övningar
I övningarna får du möjlighet att stegvis skapa fyra övningsartiklar från olika ämnesområden. Efter varje kapitel kan du arbeta med den delen av artikelarbetet som behandlats i kapitlet till dess du har artiklarna färdiga. Det du övar på är att ställa upp mål för artikeln och bedöma läsarnas behov och önskningar, bedöma vilka problem läsarnas hjärnor kan ställa till med och hur problemen kan motverkas, skissa artikeln, välja och skapa eller modifiera bilder, arbeta med språket, prova ut artikeln (så långt det nu går i övningssituationen) och planera en tänkbar samverkan med en redaktion. Dessutom finns för varje kapitel också några diskussionsfrågor. Till alla övningar finns lösningsförslag.
Sammanfattning
En sammanfattning av kursen finns i form av åtta artiklar, en för varje kapitel, som finns med i form av PDF. Dessutom finns (också i form av PDF) faktaunderlag för övningarna och ett flertal lösningsförslag till varje övningsartikel.